HTML

Autósszótár

Friss topikok

  • vanbasten9: Ez nagyon hasznos! Esetleg meg tudná mondani, h egy 2015ös JETTA 1.8 TSI SE milyen besorolást kapn... (2016.11.10. 16:18) EURO besorolás (Európai emissziós sztenderdek értékei)
  • nézek: jól hangzik... (2013.08.25. 15:43) Pneumobil, pneumotor
  • nézek: 20 éve nekem is csak automatám van...maga a tökély. (2013.08.24. 22:25) Automataváltó
  • KovA: @HLaci: Én a múltkor betoltam egy Chevroletet... Miután a bikázásról mindenféle rémtörténeteket ol... (2012.12.07. 13:26) Betolni
  • Pudva: Hello Mi a helyes eljárás, ha ennek a bejegyzésednek részeit át szeretném emelni a saját blogomba... (2012.03.09. 15:17) Autófényezés

Linkblog

Mit jelentenek a gumi oldalán a számok?

2008.02.06. 16:55 Hlács Zoltán

A keresztmetszet szélessége és magassága 1:1, vagyis minél szélesebb gumit akarunk, annál ballonosabb lesz az abroncs. Emiatt az oldalvezető képessége (iránytartása) is viszonylag gyenge. Jellemző előfordulási helye a szocialista autóipar minden járgánya, (szgk., tgk., mkp) illetve a kerékpárok. A méretjelölés az 5,20x13 -formátumot követi, ahol az első szám a gumi legnagyobb szélessége, a második pedig a hozzá használható kerékpánt átmérője, mindkettő hüvelykben (1 coll, inch = 25,4mm) megadva.


A radiál gumi méretjelzése a 195/65 R 14 -formátumú. Az ilyen gumi legnagyobb szélessége 195mm (nem a futófelületé!), ennek 65%-a az abroncs oldalfal-magassága. Ha nincs per-jelzés, akkor alapesetről, azaz /80-nak megfelelő gumival állunk szemben. Az R a radiál jelölése, a 14 pedig az alkalmazható felni mérete collban kifejezve.

A belsővel szerelt gumik képesek durrdefektet szenvedni, ami komoly feladat elé állítja a tapasztalt vezetőt is. Ha viszont a gumi belső felülete elég puha, tömítheti úgy a felnit, hogy ne kelljen külön belső. Az ilyen - belső nélküli - használatra való alkalmasságot a Tubeless felirat jelöli a gumin. Megadják még a maximális álló helyzeti terhelhetőséget, ezt a max. load felirat utáni szám jelöli kilóban, esetleg fontban. Szintén jelölik a nyomás felső határát, ezt a max. pressure (esetleg "inflate to") felirat utáni szám adja meg, p.s.i. vagy bar mértékegység szerint.  

Ezek a gumik kötött futásirányúak, amit általában nyíl is jelöl rajtuk. Ha nem eldönthető, akkor úgy kell feltenni, hogy először a V csúcsa érjen aszfaltot, csak aztán a szárai. Így biztosított, hogy a víz mielőbb kiszoruljon a gumi alól oldalra. Fordított felszerelésnél a vizet behordja saját maga alá, a létrejövő felúszás (aquaplanning) pedig irányíthatatlanná teszi autónkat. 

A méretválasztás elsődleges szempontja a gyári ajánlás. Ha más méretet választunk, ügyelni kell a kerület állandóságára. A 185/60 R15-ös gumi kerülete jóval kisebb, mint a 215/60 R15-é. Ha a kicsiről váltunk a nagyra, a kocsink összes áttétele hosszabb lesz, azaz nem gyorsul olyan dinamikusan, viszont a végsebesség valamennyit nő. A km-óra ezt nem fogja mutatni, sőt a tényleges sebességnél kevesebbet jelez.

1 komment

Címkék: gumi gumi faq

süti beállítások módosítása