HTML

Autósszótár

Friss topikok

  • vanbasten9: Ez nagyon hasznos! Esetleg meg tudná mondani, h egy 2015ös JETTA 1.8 TSI SE milyen besorolást kapn... (2016.11.10. 16:18) EURO besorolás (Európai emissziós sztenderdek értékei)
  • nézek: jól hangzik... (2013.08.25. 15:43) Pneumobil, pneumotor
  • nézek: 20 éve nekem is csak automatám van...maga a tökély. (2013.08.24. 22:25) Automataváltó
  • KovA: @HLaci: Én a múltkor betoltam egy Chevroletet... Miután a bikázásról mindenféle rémtörténeteket ol... (2012.12.07. 13:26) Betolni
  • Pudva: Hello Mi a helyes eljárás, ha ennek a bejegyzésednek részeit át szeretném emelni a saját blogomba... (2012.03.09. 15:17) Autófényezés

Linkblog

Nyomatékgörbe

2008.07.29. 09:50 Hlács Zoltán

Grafikon mely a motor teljes terhelésnél (padlógáznál) mért forgatónyomatékát mutatja a fordulatszám függvényében.

A feltöltő nélküli motorok nyomatékgörbéje viszonylag lapos. Tehát padlógáz esetén az autó húzóereje a teljes használható fordulatszám-tartományban (benzineseknél kb. 1500-6000 fordulat/perc) viszonylag egyenletes. Ha számokat kell mondani, az alacsony fordulaton mért forgatónyomaték a legnagyobb forgatónyomaték kb. 75-90 %-a.

Egészen más nyomatékgörbével rendelkeznek a feltöltővel rendelkező motorok. Ezek alacsony fordulatszámon (1500 fordulat/perc alatt) rettentő gyengék, majd a fordulatszám emelkedésével hirtelen érkezünk el a nyomatékgörbe csúcsához. Az itt leolvasható szám akár kétszerese is lehet a "halott" tartományban mért értéknek. A csúcs után a görbe lassú ereszkedésbe kezd. A gyártók azon fáradoznak, hogy az erőtlen tartomány minél rövidebb legyen, azaz a motor minél alacsonyabb fordulatszámon életre keljen.

Sajnos a gyári adatok általában csak a nyomatékmaximum értékét és helyét (fordulatszám) tartalmazzák. A nyomatékgörbe így legtöbbször csak úgy ismerhető meg, ha felkeresünk egy olyan szakműhelyt, ahol teljesítményméréssel foglalkoznak. Ilyen mérések szerint a motorok a gyár által megadottnál általában magasabb fordulaton érik el a nyomatékmaximumot. Feltöltős motorral rendelkező autó vásárlásakor tehát a próbakör fokozottan ajánlott.

Nyomatékgörbék a Totalcar oldalain:

Tartósteszt: Dacia Logan MCV (14. rész)
Teszt: Fiat Punto 1,4 T-Jet Sport, Renault Clio 1,2T 100 Cinetic

1 komment

Címkék: nyomaték

süti beállítások módosítása