HTML

Autósszótár

Friss topikok

  • vanbasten9: Ez nagyon hasznos! Esetleg meg tudná mondani, h egy 2015ös JETTA 1.8 TSI SE milyen besorolást kapn... (2016.11.10. 16:18) EURO besorolás (Európai emissziós sztenderdek értékei)
  • nézek: jól hangzik... (2013.08.25. 15:43) Pneumobil, pneumotor
  • nézek: 20 éve nekem is csak automatám van...maga a tökély. (2013.08.24. 22:25) Automataváltó
  • KovA: @HLaci: Én a múltkor betoltam egy Chevroletet... Miután a bikázásról mindenféle rémtörténeteket ol... (2012.12.07. 13:26) Betolni
  • Pudva: Hello Mi a helyes eljárás, ha ennek a bejegyzésednek részeit át szeretném emelni a saját blogomba... (2012.03.09. 15:17) Autófényezés

Linkblog

Gömbfej

2007.09.27. 15:43 Hlács Zoltán

Gömbfej szinte mindenhol található az autóban. Legegyszerűbb talán a vonóhorog, de ennek nevezhetjük a hátsó ajtót emelő-tartó teleszkóp csatlakozását, sőt a váltókar is hasonló elven kapcsolódik a kulisszához egyes típusoknál. Ez a mozgásáviteli megoldás annyira egyszerű, hogy a felsorolásnak sosem lenne vége, ha nekifutnánk, oly sok helyen alkalmazzák. Persze a legmegszokottabb helye a futóműben van, ide is mutatnak a vezetni tanulók a műszaki ismeretek tantárgy vizsgaóráján a "hol van a gömbfej?" kérdésre.

Nem is tévednek nagyot. A kormányösszekötő rudak végein található példányokon kívül ugyanis a futóművekben is a gömbfej egyenlíti ki az egyenetlen útfelületről vagy a változó terhelés (teher) által kapott mozgást a karosszéria felé. A független felfüggesztésű futómű megoldásoknál találunk ilyeneket. A gólyalábas (McPherson) variációnál csak egy-, míg a többlengőkaros változatnál (Lada, Merci) több gömbfej is van egy oldalon. A merevhidas és a laprugós szerkezetű futóművekben gömbfejre nincs szükség, de ilyenkor az utazás komfortja is csökken.

A független felfüggesztésű hátsó futóművekben pedig speciális gömbfejek vannak. Mivel itt általában nem végeznek elforduló mozgást, ezért már a gömbfej belsejében is korlátozva van a mozgásuk a megfelelő irányokra. A kormány rudazatban pedig a tengelyirányú elfordulásra késztető mozgást adják át a csuklók segítségével a kormányműtől a kerékagyakig. A gömbfej felépítése roppant egyszerű.

A gömb alakú végződéssel ellátott darab illeszkedik az ellentétesen kialakított házba, és a zárókupakot rugó feszíti a helyére. A régi időkben, amikor még számított a tartósság, fémből készült az összes elem, persze vastagon telenyomva zsírral. Kenőanyag utánpótlásra a zsírzógombon át volt lehetőség. Manapság a belső "kosár" műanyagból készül, s a használat során ez jobban elkopik, mint a fém gömb, így a cserére vagy a javításra sűrűbben van szükség. De míg ezek minden esetben elkopnak, és tényleg szükséges is a javítás, addig a fémből készült zsírzós darabok - megfelelő karbantartás esetén - a világ végéig jók lennének. Itt nem a méret a lényeg.

A néhány milliméteres fűnyírógépbe való- és a több méter hosszú mezőgazdasági vontató irányító rúdján található hatalmas gömbfej felépítése csak apró részletekben tér el. Az autóknál használatosaknál a gömbszerű elem másik, látható vége általában kúpos és még menet is van rajta. Ezen a kúpon át kerül rögzítésre kúpzárás útján, a menetre helyezett anya a biztosítás feladatát látja el.

A csukló részre a gumiharang vigyáz. Ahogy azt már a féltengelyeknél is kitárgyaltuk, ezek a gumiharangok élet és halál urai. Amíg megfelelő állapotban vannak, és nem engedik a vizet, de főleg a homokot a csuklóhoz, addig nincs is baj. De amint lefordulunk a járdáról kitekert kormánnyal, vagy áthajtunk az úttesten egy faágon, máris megtörténhet a baj - kiszakadhat a gumi.

Innen már nincs megállás. Mivel ezek a gömbfejek alig 10 cm-re vannak az úttól, szinte minden szennyeződés azonnal lerakódik rajtuk. A legveszélyesebb a homok és a por, a kvarckristály tartalom miatt. Azonnal kikezdik a gömbfej belsejét, elkoptatják a műanyagot és még a fémben is nyomot hagynak. Nem lehet időben orvoshoz-gyógyszerészhez fordulni, mert ezek a dolgok kívülről nem látszanak. Szemmel veréssel nem lehet megállapítani mennyi idő (km) van még hátra, míg a kopás a szétesés határához érkezik.

Tehát ha látjuk, hogy a gumiharang kiszakadt, érdemes rögtön megjavíttatni vagy kicseréltetni a komplett gömbfejet.

komment

süti beállítások módosítása