HTML

Autósszótár

Friss topikok

  • vanbasten9: Ez nagyon hasznos! Esetleg meg tudná mondani, h egy 2015ös JETTA 1.8 TSI SE milyen besorolást kapn... (2016.11.10. 16:18) EURO besorolás (Európai emissziós sztenderdek értékei)
  • nézek: jól hangzik... (2013.08.25. 15:43) Pneumobil, pneumotor
  • nézek: 20 éve nekem is csak automatám van...maga a tökély. (2013.08.24. 22:25) Automataváltó
  • KovA: @HLaci: Én a múltkor betoltam egy Chevroletet... Miután a bikázásról mindenféle rémtörténeteket ol... (2012.12.07. 13:26) Betolni
  • Pudva: Hello Mi a helyes eljárás, ha ennek a bejegyzésednek részeit át szeretném emelni a saját blogomba... (2012.03.09. 15:17) Autófényezés

Linkblog

Túlhúzás

2007.11.15. 11:36 Hlács Zoltán

Aki járatos a gépészetben, az tudja, hogy a csavar mindig keményebb (pontosabban nagyobb szakítószilárdságú és folyáshatárú) anyagból van mint az anya illetve a menetes furat. Ennek egyszerű szilárdságtani okai vannak. Egészen leegyszerűsítve a dolgot, a csavar meghúzásakor a csavarban a nyomatékot sokkal kisebb erőkaron veszi fel az anyag mint az anyában. Ez pedig nagyobb feszültséget ébreszt a szerkezetben.Ezért van hogy mezei, nem különösebben méretezett (=azonos anyagú) csavaroknál és anyáknál a menet mindig a csavaron és nem az anyán szakad meg.

Nagy szilárdságú csavaroknál viszont, mint a kerékcsavar, túlhúzás esetén előfordulhat, hogy az anyamenet szakad meg. Bár ezt nehéz elképzelni, előbb megy tönkre a csavarfej és ugrik meg a kulcs, minthogy egy kerékcsavar beszakadjon. Már csak ezért is, mert a kerékcsavar nem sík felületen fekszik fel a felnin, hanem egy különlegesen megformált gömbfelületen, ami egy önzáró rendszer, tehát nem nagyon lehet a csavart túlhúzni. 

komment

süti beállítások módosítása