HTML

Autósszótár

Friss topikok

  • vanbasten9: Ez nagyon hasznos! Esetleg meg tudná mondani, h egy 2015ös JETTA 1.8 TSI SE milyen besorolást kapn... (2016.11.10. 16:18) EURO besorolás (Európai emissziós sztenderdek értékei)
  • nézek: jól hangzik... (2013.08.25. 15:43) Pneumobil, pneumotor
  • nézek: 20 éve nekem is csak automatám van...maga a tökély. (2013.08.24. 22:25) Automataváltó
  • KovA: @HLaci: Én a múltkor betoltam egy Chevroletet... Miután a bikázásról mindenféle rémtörténeteket ol... (2012.12.07. 13:26) Betolni
  • Pudva: Hello Mi a helyes eljárás, ha ennek a bejegyzésednek részeit át szeretném emelni a saját blogomba... (2012.03.09. 15:17) Autófényezés

Linkblog

Felnijavítás

2007.09.25. 16:52 Hlács Zoltán


A látható láthatatlan sérülések

Szóval a gumicserénél veszik észre a sérülést, vagy észre sem veszik, mert olyan pici karcolásról van szó. De persze van olyan, akit még a legkisebb karcolás is zavar és azt is kijavíttatja, akár csak polírozással, akár komplett fényezéssel. Mert a felniket is ugyanúgy fényezni illik, mint az autó karosszériáját. Vagy ha más nem, lakkozással védeni. De ez már a javítási művelet befejező stádiuma. Nézzük hát sorjában, mi történik a felnivel, hogy visszanyerje eredeti alakját.

Teljesen mindegy, horpadásról, horzsolásról vagy törésről van szó, első művelet a körkörösség ellenőrzése Ehhez egy sima forgótengely a szerszám, olyasmi, mint a centírozó gépé, csak ezt kézzel kell forgatni. Felfogják rá a felnit, megpörgetik, és ahol üt, krétával megjelölik. A jelöléssel már be lehet fogni a présbe

Présgép

Ez sem bonyolult szerszám, sima hidraulikus prés, mégis ez igényli a legnagyobb tapasztalatot és precizitást. Különféle íves fémdarabokkal lehet megfelelő irányba feszíteni a felnik horpadásait.

Ha megvolt a körkörösségi hiba javítása (közben többszörös ellenőrzés a forgatónál), akkor a sérülés szabja meg a következő lépést. Ha pont ennyi volt csak a baj, akkor itt vége is a dolognak, jöhet az utómunka. Ha viszont repedés, horzsolás vagy bármilyen anyaghiány is van akkor azt első lépésként hegesztéssel pótolják. A már említett óvatos, nem átmelegítős módon, és ez mindjárt határt is szab a munkáknak. Nem lehet mindent megjavítani. Ha túl sok anyagot kellene pótolni, akkor az nagy áthevítéssel járna, így a felni már mehetne is a kukába. Ha viszont megoldható, akkor ezután az esztergagépbe fogják a felnit és az eredeti bordák, lépcsők, ívek nyomán a hegesztett felületet leforgácsolják.

Kész, polírozva, lakkozva

És tulajdonképpen kész is. Persze nem ilyen egyszerű, de nagy vonalakban már lehet fogalmunk, mi történik a javításra leadott kerekünkkel. Végül a korrózió elleni, vagy éppen szépészeti kezelés következik. Egy szépen csillogó felület lehet akár polírozott, de az esztergán nagy fordulaton kis előtolással végzett művelet eredménye is. Bár ez utóbbin azért látni némi csíkozódást. Ezt a fajta csinosítást mindenképp lakkozással kell folytatni, mert csak így tartja meg a felület a csillogását. Az alumínium (persze nem tisztán alumíniumból vannak a felnik) ugyanis a levegő oxigéntartalmától is korrodálódhat, ami mattulás formájában jelentkezik.

Homokszóró fülke

A komolyabb, fényezéses eljárás teljesen megegyezik a karosszériafényezéssel. Az eredeti festéket el kell távolítani, leginkább homokszórással. Ilyenkor apró homokszemcséket fújnak nagy nyomással a munkadarabra, és ezek a homokszemcsék mindent a fémig lebontanak. A homokszóró gép tulajdonképpen egy nagy doboz, amiben egy pisztolyszerű eszközzel lehet ráspriccelni a homokot. Egy felni rendes megtisztítása nagyjából húsz percig tart. Ezután csiszolás, alapozás, és hőkamrában történő fényezés jön.

Senki ne kezdje kalapálni a sérült felnit. Az esetek 90%-ában a kalapálás helyén hamarosan el fog repedni, mert olyan feszültségek gyűlnek oda, amik elrepesztik az anyagot.

1 komment

Címkék: felni gumi faq felnijavítás

süti beállítások módosítása